Saturday 15 June 2013

Terlampau banyak cakap...

Salam,

Pernah tak korang rasa "Annoying" bila ada manusia banyak sangat bercakap tak kena masa dengan korang...
Pening tak kepala kalau hari-hari dia asyik bercakap je keje..pokpekk..pokpekk 24jam..
Kalau bercakap pasal benda yang menfaat atau benda yang ada kena mengena dengan situasi yang berlaku takpa la juga kan..


Tabiat banyak cakap ni sebenarnya satu penyakit yang akan menyakitkan hati orang lain.. Yela, cuba bayangkan, korang tengah seronok berborak pasal topic basikal, tiba-tiba dia berborak pasal motosikal, ataupun dia borak pasal basikal juga cuma lari daripada topic yang tengah diborakkan..

Apakah perasaan korang kalau time korang perlukan masa untuk menenangkan otak, datang pulak si banyak cakap tu dan bercakap tak henti-henti..

Bayangkan pula kalau masa korang tengah berbincang dalam satu kumpulan, tiba-tiba datang si banyak cakap tu dalam perbincangan korang dan dia bercakap pasal benda yang takda kena mengena dengan apa yang dibincangkan..Bila dimarah, dia cakap dia nak bergurau je..Tapi bagi korang, guruan dia sangat la tak lawak dan menyakitkan hati.....

Jadi, apakah solution untuk orang yang macam ni???

Solution dia senang je.. Cuba one to one talk dengan dia.. Tanya dia kenapa dia banyak sangat cakap. Biasanya orang yang macam ni adalah orang yang mempunyai masalah dalam jiwa dia. Mungkin dia ada masalah dengan diri sendiri or ada masalah dengan ahli keluarga dia.

Talkative person is difference than talkative but Annoying person. Talkative person bercakap banyak tapi apa yang dia cakap tidak menyakitkan hati orang lain. Annoying talkative person pula banyak bercakap, tapi apa yang dia cakap kebanyakannya akan menyakitkan hati orang..

Sedikit nasihat untuk orang yang banyak sangat bercakap ni, Kurangkan bercakap benda yang boleh buat orang lain sakit hati. Dan sebelum cakap sesuatu tu tengok dulu keadaan, tengok dulu sama ada keadaan itu sesuai ataupun tidak. Kalau tak sesuai jangan bercakap pasal benda yang mengarut. Kalau sesuai, cakap jela.

Nasihat untuk orang lain, Kalau anda alami situasi begini, banyak-banyak la bersabar dan kalau boleh jangan maki or pulaukan kawan korang tu.Kesian kat dia. Cuba ambil masa sedikit untuk slow talk dengan dia dan beri sedikit nasihat agar dia boleh berubah sedikit demi sedikit.Kalau boleh nasihatkan dia untuk menulis blog, sebab dengan menulis blog apa yang dia cakap tu akan disampaikan dalam bentuk tulisan.Jadi orang lain tak akan merasa Annoying lagi mendengar.. Tulisan dan suara sangat berbeza impactnya.. :)


To be continue... :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...